Skip to content Skip to footer
Hae

Ladataan hakutuloksia

Tilintarkastus on sosiaalista ja vaihtelevaa työtä

Yksi yleisimmistä tilintarkastajiin liitetyistä ennakkoluuloista: he tarkastavat laskuja konttorin pimeimmässä nurkassa hokien samalla lempisanojaan debet ja kredit. Työskentelen tilintarkastuksen parissa PwC:n Private Company Services -ryhmässä (Omistajayrittäjäpalvelut) Helsingissä. Arkisen työnkuvani täyttää tiimityöskentely, ongelmanratkaisu, lukuisat asiakaskontaktit sekä jatkuva oppiminen kollegoiltani. Jos minulta kysyttäisiin, mikä tilintarkastuksessa yllätti minut eniten, vastaus olisi selvä: tilintarkastuksen sosiaalinen luonne!

Ennen kuin aloitin PwC:llä traineena, en osannut hahmottaa työnkuvaani kokonaisvaltaisesti ja tiedostin myös omat ennakkoluuloni tilintarkastusta kohtaan. Tilintarkastuksen sosiaalinen luonne yllätti minut kuitenkin nopeasti! Siitä huolimatta, että jokaisella tiimissämme on selkeä vastuualue, saamme jokainen tehdä hyvin erilaisia työtehtäviä. Loppupeleissä tilintarkastus on vahvasti tiimityötä. Lukuisat kollegani ja erilaiset asiakkaat pitävät huolen siitä, että jokainen tilintarkastaja pääsee kohtaamaan mielenkiintoisia ja erilaisia yrityksiä henkilöstöineen. Vuosien varrella ammatillinen verkostoni on kasvanut voimakkaasti ja olen saanut nähdä monia mielenkiintoisia aloja ja yrityksiä. 

Työssäni arvostankin suuresti yhteisöllisyyttä ja sitä ettei kukaan ole koskaan yksin. Tukea ja sparrausta on aina saatavilla kokeneemmilta kollegoilta, ja aktiiviseen kysymysten esittämiseen kannustetaan heti oppimisen tehostamiseksi. Autamme toisiamme ja jaamme omaa erikoisosaamistamme tiimien sisällä.

Kolmen ja puolen vuoden PwC:llä työskentelyn jälkeen voin edelleen todeta oppivani uusia asioita joka päivä. Traineejakson jälkeen työskentelin tilintarkastuksen Associatena noin kaksi vuotta ja tänä päivänä tittelini on Senior Associate. Meillä traineet ovat asiakastyössä mukana alusta lähtien ja asiakkaiden luona tehty työ on on mielestäni ehdottomasti opettavaisinta. Kun kokemusta on ehtinyt kertymään, nousee luonnollisesti myös tehtävien ja vastuiden vaatimustaso. 

Asiakastapaamiset ovat työn suola

Asiakkaamme vaihtelevat pienistä säätiöistä suuriin pörssiyrityksiin. Tarpeet ovat siis hyvinkin erilaisia. Tästä syystä selkeä ja tehokas kommunikointi asiakkaiden kanssa on yksi työmme kulmakivistä. Tavoitteemme on tuottaa lisäarvoa asiakkaillemme parantamalla heidän prosessejaan ja tätä kautta tehokkuutta. Lisäksi auttamaan heitä huomaamaan kehityspotentiaalinsa.

Tilintarkastuksen tiimimme viettää paljon aikaa asiakkailla: joskus olemme heidän vieraanaan kokonaisia työviikkoja, joskus yksittäisiä päiviä. Tämä vaihtelee riippuen asiakkaan tarpeista ja toimeksiannosta. Jatkuva asiakkaille matkustelu ja reissaaminen saattaa kuulostaa puuduttavalta ja rankalta, mutta on itseasiassa asia, jota kaipaan eniten nyt pandemian aikana. Kaikki kunnia etäkokouksille, mutta minulle asiakastapaamiset ovat työn suola! 

Tilintarkastuksen sosiaalisen luonteen lisäksi myös työtehtävät saattavat välillä yllättää. Erikoisin paikka josta olen löytänyt itseni on teollisuusalue, jossa olin inventoimassa asiakkaan kivikasojen korkeutta ja leveyttä (kyllä, luit oikein!). Tätä en kuvitellut tekeväni pari vuotta aiemmin kauppiksen koulunpenkillä.

 

Jennifer Nordlund

Tilintarkastuksen sosiaalinen luonne yllätti minut nopeasti! Siitä huolimatta, että jokaisella tiimissämme on selkeä vastuualue, saamme jokainen tehdä hyvin erilaisia työtehtäviä. Loppupeleissä tilintarkastus on vahvasti tiimityötä.

Jennifer Nordlund

Tutustu Miksi tilintarkastajaksi -blogisarjaan

Ota yhteyttä:

Paula Simonen

Trainee recruitment, PwC Finland

+358 (0)20 787 7310

Lähetä viesti

Jennifer Nordlund

Assurance Services, PwC Finland

+358 (0)20 787 7101

Lähetä viesti

Seuraa ja osallistu