Palkka-avoimuusdirektiivi (Pay Transparency Directive) on Euroopan Unionin aloite, jolla halutaan edistää palkitsemisen läpinäkyvyyttä ja sukupuolten välistä palkkatasa-arvoa.
Direktiivi tuo uutta sääntelyä palkkauksen läpinäkyvyyteen, työnhakijan ja työntekijän tiedonsaantioikeuteen, työnantajan raportointivelvollisuuteen ja työntekijän oikeussuojakeinoihin.
Direktiivin tavoitteena on
Playback of this video is not currently available
Palkka-avoimuusdirektiivin tavoitteena ei ole tasapalkkaisuus eikä palkkaerojen perusteeton kaventaminen. Direktiivin tavoitteena on samapalkkaisuus (sama palkka samanarvoisesta työstä) ja perusteettomien palkkaerojen kaventaminen.
Vähintään 100 henkeä työllistävien yritysten on raportoitava kansalliselle viranomaiselle sukupuolten palkkaeroista. Raportointi koskee peruspalkkaa, lyhyen ja pitkän aikavälin palkkioita, muita muuttuvia palkanosia, lisäeläkkeitä ja etuja.
Direktiivi koskee kaikkia julkisen ja yksityisen sektorin työnantajia ja työntekijöitä, joilla on voimassa oleva työ- tai virkasuhde kyseiseen työnantajaan.
Jäsenvaltioiden tulee implementoida palkka-avoimuusdirektiivin noudattamisen edellyttämät lait, asetukset ja hallinnolliset määräykset kansallisen lainsäädännön osaksi viimeistään 7.6.2026.
Työntekijöillä on oikeus pyytää ja saada kirjallisesti tietoja yksilöllisestä palkkatasostaan ja keskipalkkatasoista sukupuolen mukaan eriteltyinä sellaisten työntekijäryhmien osalta, jotka tekevät samaa tai samanarvoista työtä kuin he. Jos saadut tiedot ovat virheellisiä tai puutteellisia, työntekijöillä on oikeus pyytää kohtuullisia lisäselvennyksiä ja yksityiskohtia mistä hyvänsä toimitetusta tiedosta ja saada perusteltu vastaus.
Työnantajien on ilmoitettava vuosittain kaikille työntekijöille heidän oikeudestaan saada näitä tietoja, ja vastattava pyyntöön kohtuullisessa ajassa, viimeistään kahden kuukauden kuluessa pyynnön esittämisestä.
Jokaisen organisaation koosta riippumatta on syytä valmistautua työntekijän tiedonsaantioikeuteen. Tiedonsaantioikeuden kannalta on tärkeää luoda organisaatioon palkkarakenne, eli palkanmääräytymisen perusteet ja kriteerit. On myös syytä pohtia, pystymmekö tällä hetkellä selittämään palkkaeroja esimerkiksi työn vaativuuden tai työsuoriutumisen arviointijärjestelmän avulla. Lisäksi on hyvä arvioida valmiutta luovuttaa tiedonsaantioikeuteen liittyviä tietoja.
Vähintään 100 henkeä työllistävien organisaatioiden on raportoitava asiaankuuluvalle kansalliselle viranomaiselle sukupuolten palkkaeroista organisaatiossaan. Palkkakäsite kattaa peruspalkan lisäksi esimerkiksi täydentävän palkitsemisen ja edut.
Työantajien tulee raportoida seuraavat tiedot:
Jos raportista ilmenee yli 5 %:n palkkaero, jota ei voida perustella objektiivisilla ja sukupuolineutraaleilla kriteereillä, ja jota ei ole korjattu 6 kk kuluessa, yritysten on tehtävä yhteistyössä työntekijöiden edustajien kanssa yhteinen palkka-arviointi.
Yrityksen koko (työntekijää) | 1. raportointi | Raportointifrekvenssi |
---|---|---|
Yli 250 | 2027 | Joka vuosi |
150–250 | 2027 | Joka 3. vuosi |
100–149 | 2031 | Joka 3. vuosi |
Alle 100 | Ei raportointivelvollisuutta* |
*Työntekijän tiedonsaantioikeus koskee kaiken kokoisia organisaatioita, eli kyvykkyydet palkkaerojen perustelemiseen on löydyttävä myös alle 100 henkeä työllistävistä organisaatioista.
Yhteinen palkka-arvointi koskee organisaatioita, jotka ovat direktiivin mukaan raportointivelvollisia. Näiden organisaatioiden on suoritettava yhteinen palkka-arviointi, mikäli kaikki seuraavat edellytykset täyttyvät:
Sukupuolijakauma
Analyysi nais- ja miespuolisten työntekijöiden osuudesta kussakin työntekijäryhmässä.
Palkkatasot
Tiedot nais- ja miespuolisten työntekijöiden keskimääräisistä palkkatasoista ja täydentävistä tai muuttuvista eristä kussakin työntekijäryhmässä.
Keskipalkkatasot
Nais- ja miespuolisten työntekijöiden keskipalkkatasojen erot kussakin työntekijäryhmässä.
Toimenpiteet
Toimenpiteet palkkaerojen korjaamiseksi, jollei niitä voida perustella objektiivisilla ja sukupuolineutraaleilla kriteereillä.
Vapaiden aikana annettu palkankorotus
Niiden nais- ja miespuolisten työntekijöiden osuus, jotka ovat hyötyneet mahdollisesta palkankorotuksesta äitiys- tai isyysvapaalta, vanhempainvapaalta tai omaishoitovapaalta palattuaan, jos tällainen palkankorotus on annettu asiaankuuluvassa työntekijäryhmässä mainitun vapaan aikana.
Objektiiviset ja sukupuolineutraalit perusteet
Keskipalkkatasojen erojen syyt objektiivisten ja sukupuolineutraalien kriteerien perusteella, jotka työntekijöiden edustajat ja työnantaja ovat yhdessä vahvistaneet.
Toimenpiteiden vaikuttavuusarviointi
Arviointi aiempien yhteisten palkka-arviointien perusteella toteutettujen toimenpiteiden vaikuttavuudesta.
Palkka-arviointien tulee kohtuullisessa ajassa johtaa sukupuoleen perustuvan palkkasyrjinnän poistamiseen toteuttamalla korjaavia toimenpiteitä.
Rakennamme tehtävän vaativuuteen ja henkilön suoriutumiseen perustuvia palkkausjärjestelmiä pitkällä kokemuksella. Räätälöimme juuri teidän organisaatioonne sopivan palkkausjärjestelmän ja hyödynnämme PwC:n omaa STRATA-työkalua vaativuuden analyyttiseen arviointiin ja samanarvoisten tehtävien tunnistamiseen.
1. Vaativuusluokitus
2. Palkkapolitiikka
3. Suorituksen arviointijärjestelmä
Asiantuntijoillamme on pitkä kokemus palkkatasa-arvoanalyysien toteuttamisesta ja palkkatutkimuksesta.
Equal Pay -analyysissamme tutkimme palkkatasa-arvon todellista nykytilaa ja se sisältää mm. seuraavat asiat:
Hyödynnämme Equal Pay -analyysissamme luotettavia tilastollisia menetelmiä, jotka ovat vakiintuneita palkkaerotutkimuksessa sekä Suomessa että kansainvälisesti. Mm. Oaxaca-Blinder-hajotelmametodin avulla palkkaero voidaan hajottaa selittyvään ja selittymättömään osaan, direktiivin vaatimusten mukaisesti.
Direktiivin voimaantulon jälkeen laadimme organisaatiollenne vuotuiset palkkaraportit sekä yhteisen palkka-arvioinnin mukaiset analyysit.
Leena Tyynilä