Pitkiä päiviä ja yli-ihmisyyttä – pitävätkö myytit tilintarkastus- ja konsulttityöstä paikkaansa?

Moni liittää Big4-maailman kovaan ja armottomaan työskentelyyn liike-elämän keskiössä. Muistan myös itse opiskeluaikoinani ajatelleeni näin. Oletukseni omalla kohdallani osoittautui kuitenkin vääräksi aloitettuani työt PwC:llä. Useamman vuoden alalla työskennelleenä rohkenen nyt murtaa näitä myyttejä ja kertoa, millaista työ tilintarkastuksen ja konsultoinnin maailmassa todella on.

Myytti 1: Asiakastunnit kertovat suoriutumisen tason

Tarua. Aika on toki yksi tapa mitata töitä ja työsuorituksia sekä määrittää niille arvo, mutta yksinään se ei kerro koko totuutta. Työtä ja työsuorituksia mitataan myös esimerkiksi laadulla, tehokkuudella, asiakaspalvelulla ja myyntihenkisyydellä, teknisellä suuntautumisella sekä yhteistyötaidoilla. Ajan sekä paikan merkitys on vähentynyt työtä määrittävinä asioina modernissa työelämässä. 

Myös asiakas on kiinnostuneempi ratkaisuista kuin työhön käytetyistä tunneista. Joidenkin ratkaisujen työstämiseen kuluu enemmän ja joihinkin vähemmän aikaa – se kuuluu työnkuvaan!

Myytti 2: Tilintarkastus- ja konsulttialalla saa paljon vastuuta

Totta ja tarua. Vastuuta saa kannettavakseen oman osaamistasonsa mukaan. Jossakin työtehtävässä ja asiakkuudessa on luontevaa ottaa itseohjautuvampi rooli, kun taas toisenlaisissa tilanteissa ajatusten vaihto muiden tiimiläisten kanssa voi johtaa parempiin tuloksiin.

Yksin puurtamista työ ei kuitenkaan ole. Kenenkään ei tarvitse selvitä työtehtävistä yksin, ja myös vastoinkäymisistä pyritään selviämään yhdessä.

Myytti 3: Työssä menestyminen vaatii yli-ihmisyyttä

Tarua. Teemme työtä asiakkaille, ja työhömme kohdistuu usein korkeita odotuksia. Työ voi olla vaativaa, mutta se ei kuitenkaan ole mitään sellaista, joka vaatisi yli-inhimillisiä kykyjä tai täydellisyyttä hipovia keskiarvoja. 

PwC:llä työskentelee ihmisiä hyvin erilaisilla ominaisuuksilla, vahvuuksilla ja taustoilla. Yksi on parhaimmillaan exceleiden kanssa, toisen erinomaisuus on tekstin tuottamisessa ja kolmas on kuin kala vedessä asiakkaiden seurassa. Kaikkia näitä ominaisuuksia tarvitaan! 

Millaisia ajatuksia nämä myytit ja niiden murtaminen herättivät sinussa? Kollegani Paula Roima on myös murtanut tilintarkastusalan myyttejä aiemmin, lue hänen ajatuksistaan täältä

Heikki Liukkonen
Veroasiantuntija, PwC Suomi

 

Heikki Liukkonen

Ota yhteyttä

Nora Klemelä

Nora Klemelä

Recruitment Lead, Assurance, PwC Finland

Siiri Koskilahti

Siiri Koskilahti

Recruiter, Advisory, PwC Finland

Laura Haikara

Laura Haikara

Recruiter, Assurance, PwC Finland

puh. +358 (0)20 787 7648

Tuomas Nuotio

Tuomas Nuotio

Tax & Legal recruitments, Trainee recruitments, PwC Finland

puh. +358 (0)20 787 7130

Elina Kontiainen

Elina Kontiainen

Assurance Trainee recruitments, PwC Finland

puh. +358 (0)20 787 8792

Siiri Nieminen

Siiri Nieminen

Employer Branding & Recruitment Marketing, PwC Finland

Seuraa ja osallistu