{{item.title}}
{{item.text}}
{{item.text}}
Arvoketjut ovat murroksessa ja perinteiset toimialarajat hälvenevät tulevina vuosina. Yrityksiin kohdistuu nyt merkittävää painetta nykyisten liiketoimintamallien kehittämisestä ja uudistamisesta. Mihin yritysjohdon kannattaa satsata, kun markkinat ovat murroksessa, toimialat sulautuvat yhteen ja muutos on pysyvä olotila?
Tekoäly ja ilmastonmuutos kiihdyttävät liiketoimintaympäristön kehitystä ja pakottavat yritykset uudistamaan toimintatapojaan. Menestyäkseen niiden on toimittava ripeästi ja uskallettava tehdä rohkeitakin strategisia päätöksiä. Kaiken keskiössä ovat kasvun kentät – markkinamahdollisuudet, joissa yritykset ylittävät toimialojensa rajat vastatakseen muuttuneisiin tarpeisiin.
PwC:n mittava globaali Value in Motion -selvitys tunnistaa yhdeksän erilaista kasvun kenttää, joista jokainen keskittyy eri tarpeeseen: materiaalien ja tuotteiden valmistus (”make”), rakentaminen (”build”), maatalous ja elintarvikkeet (”feed”), terveydenhuolto (”care”), kuljetus ja liikenne (”move”), energia (”fuel and power”), hallinto (”govern and serve”), pääoma (”fund and insure”) sekä teknologia (”connect and compute”).
Yksi selvityksen pääviesteistä on, ettei kasvu ole vain oman toimialan tai organisaation varassa, vaan yritysten on havahduttava uusiin pelipaikkoihin perinteisen toimintakenttänsä ulkopuolella. Arvoketjujen murroksen myötä tuotteille ja palveluille voi löytyä kysyntää aivan toiselta toimialalta. Suomessa konkreettisia esimerkkejä tästä ovat uutta nousukautta elävä puolustusteollisuus, metsäteollisuus, joka on valjastanut kestävät energiaratkaisut kasvunsa vauhdittajiksi sekä teknologiayritykset, jotka ovat digitalisaation ja automaation avulla muuttaneet alkuperäistä liiketoimintamalliaan.
Ilmastonmuutos ja ilmastokriisi voivat niin ikään avata suomalaisyrityksillekin uusia liiketoimintamahdollisuuksia, jos ne kykenevät kehittämään ratkaisuja uhkakuvien toteutumisen ehkäisemiseksi. Value in Motion -selvityksen mukaan arvonluontipotentiaali on tällä saralla edelleen huomattava, vaikka kasvu onkin keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä hidastunut.
Yritysten on mietittävä, miten ja missä kasvu syntyy, sekä etsittävä yhteistyömahdollisuuksia yli toimialarajojen. Vain ne yritykset, jotka pysyvät mukana muutoksessa, pääsevät käsiksi kasvuun ja pystyvät saavuttamaan täyden kasvupotentiaalinsa. Kääntäen tämä tarkoittaa myös sitä, että yritys menettää arvoaan, jos se ei havahdu muutokseen ajoissa.
Johdolta toimialamurros edellyttää rohkeutta, ketteryyttä, innovointia ja kykyä ajatella laatikon ulkopuolelta. Tulevaisuudessa arvoa voi ja pitää tehdä muuallakin kuin nykyisen toimialan sisällä. Vaikka muutos tulisi yritykselle pakotettuna, se voi silti tarjota ponnahduslaudan uudenlaisille innovaatioille ja menestyksekkäälle liiketoimintamallin uudistamiselle.
Samalla on hyväksyttävä realiteetit: kaikki yritykset eivät ole valmiita toimimaan kasvun kentillä, ja toisaalta Suomessa moni yrityksistä operoi ainoastaan sisämarkkinoilla. Value in Motion -selvityksen mukaan kehityksen kärjen muodostaa 20 % yrityksistä, jotka saavuttavat yli 80 % kannattavasta kasvusta. Tämän ulkopuolelle jäävien yritysten on tärkeää pyrkiä kuromaan eroa kiinni pärjätäkseen kilpailussa. Erityisesti kasvuyrityksille voikin olla varteenotettavampi vaihtoehto kilpailla teknologialla: generatiivinen tekoäly voi vauhdittaa tuotekehitystä, simulointia ja pilotointia ja auttaa saavuttamaan merkittävää etua kilpailijoihin nähden.
Yritysten menestyksen ratkaisee tulevina vuosina niiden valmius tarttua muutoksen tuomiin haasteisiin ja mahdollisuuksiin. Kehitys ei kuitenkaan ole lineaarista ja tapahtuu vaiheissa. Murroksen keskellä kyky uudistua ja tarttua rohkeasti uusiin mahdollisuuksiin on avainasemassa. Yrityksiltä vaaditaan strategista ketteryyttä, teknologian hyödyntämistä ja yhteistyötä yli perinteisten rajojen.
{{item.text}}
{{item.text}}