Maijan uratarina - kaikki tiet johtavat PwC:lle

Pitkän uran taloudellisen raportoinnin parissa tehnyt Maija on tehnyt koukkauksia asiakkaan puolelle muutamaankin kertaan, mutta aina palannut PwC:lle. Nyt hän kertoo miksi.

Aloitin PwC:llä tilintarkastajana vuonna 1995. Olin juuri valmistunut ja työskennellyt noin vuoden kirjanpidossa eräässä yrityksessä, kun meille ilmoitettiin, että yhtiö myydään – piti siis etsiä uusi työ. Siihen aikaan tilintarkastustoimistot hakivat paljon työvoimaa ja hain PwC:lle (silloinen Salmi, Virkkunen & Helenius), sekä toiseen tilintarkastustoimistoon. PwC:lle päädyin, koska he soittivat minulle ensin ja tarjosivat työtä! Aika pian kävi ilmi, että valitsin oikein, sillä toisen tilintarkastustoimiston toiminta päättyi myöhemmin 

Noin 30-vuotiseen uraan on mahtunut paljon kaikkea. Olen hypännyt ”toiselle puolelle pöytää” useaan kertaan, mutta aina palannut takaisin PwC:lle. Olen tyytyväinen, että olen tarttunut eteen tuleviin mahdollisuuksiin, mutta on ollut todella hienoa, että olen aina voinut palata “takaisin kotiin”. Koukkaukseni muissa yrityksissä on muovannut osaamistani ja tukenut urakehitystäni, ja tämä ollaan ymmärretty myös PwC:n puolella, mikä on tosi hieno juttu. 

Kaksinkertainen paluumuuttaja

Ensimmäisen kerran hyppäsin asiakkaan puolelle, kun olin työskennellyt PwC:llä tilintarkastajana noin nelisen vuotta. Tarkastin suomalaista pörssiyhtiötä ja prosessin aikana asiakas alkoi houkuttelemaan minua heille töihin. Siirryin asiakkaalle raportointihommiin ja olin siellä noin viisi vuotta. Yhtiössä alkoivat yritysjärjestelyt amerikkalaisen firman ostaessa heidät, ja silloin sain puhelinsoiton PwC:ltä. He kyselivät, haluaisinko tulla takaisin, ja halusinhan minä! Olin valmis luopumaan raportointirutiineista ja vaihtamaan takaisin asiakaspalveluun. Sain palata tuttuun tiimiin ja minut otettiin avosylin vastaan. 

Toinen kierrokseni alkoi sillä, kun olin ”vaihdossa” Finanssivalvonnassa. Hoidin äitiyslomansijaisuutta ja pian sen jälkeen jäin itse äitiyslomalle. Äitiyslomani jälkeen en palannutkaan PwC:lle, vaan Finanssivalvontaan. Kolmen virkamiesvuoden jälkeen PwC:ltä tuli taas lounaskutsu. Oikeastaan se olikin aika lailla siinä lounaan aikana taputeltu: asiakastyöt alkoivat houkuttelemaan ja palaisin PwC:lle! 

Suhailua ympäri kaupunkia kartan avulla

Pitkän urani aikana ala ja työelämä on tietenkin muuttunut runsaasti. Yksi muisto, joka on jäänyt mieleen uran alkuajoilta liittyy asiakastyöhön. Silloin työtä tehtiin suurimmaksi osaksi asiakkaan luona, joten työhön kuului paljon suhailua ympäri kaupunkia. Muistan usein suunnistaneeni autolla karttasivut auki viereisellä penkillä asiakkaan toimistoa kohti, kansiokasat takapenkillä. Ei ollut navigaattoreita tai kännyköitä, vaan kartat ja lankapuhelimet!

Digitalisaatio ja alan muutos on vaikuttanut itse työhön tietenkin monella muullakin tapaa. Esimerkiksi sääntely on lisääntynyt runsaasti. PwC on kasvanut hurjasti näiden vuosien aikana ja toimialamme on laajentunut. Alussa tehtiin pääsääntöisesti vain tilintarkastusta ja meitä oli noin 250 työntekijää! Vaikka ala ja firma ovat muuttuneet, olen aina kuitenkin tiennyt minne palaan. Firman tietynlainen henki, kulttuuri ja yhteisöllisyys ovat pysyneet ennallaan, onneksi. 

Työyhteisön tuki merkittävä tekijä

Se mikä on ollut kiva huomata, että hyppyni toiselle puolelle pöytää ovat tukeneet omaa uraani täällä PwC:llä. Minut on aina toivotettu takaisin tervetulleeksi avosylin, ja usein aloite onkin tullut vielä PwC:n puolelta. Olen voinut tarttua mahdollisuuksiin ja kokeilla erilaisia asioita - se on hienoa. 

Syitä miksi olen aina halunnut palata PwC:lle on useita. Täällä on ihania ihmisiä, joiden kanssa on mukava tehdä töitä. Asiantuntemuksen taso PwC:llä on myös ihan omaa luokkaansa. Töitä pääsee tekemään Suomen kiinnostavimpien firmojen parissa, parhaiden asiantuntijoiden kanssa. 

Asiakkaan puolella työ tuntui aika ajoin hieman yksinäiseltä verrattuna konsultointiin. Mieleeni tulee toinen muisto uran alkuajoilta: yksi ainoista puhelinnumeroista jonka muistan ulkoa edelleen on yhtiön silloisen tilintarkastus partnerin numero. Hänelle saattoi aina soittaa, kun eteen tuli haastavampi tilanne, jota en osannut yksin ratkaista. 

Täällä on töissä Suomen parhaat asiantuntijat, joiden kanssa keskustella ja sparrailla. Aina saa apua ja koskaan ei tarvitse jäädä yksin.

Maija
Partneri, CMAAS-palvelut

Syitä miksi olen aina halunnut palata PwC:lle on useita. Täällä on ihania ihmisiä, joiden kanssa on mukava tehdä töitä. Asiantuntemuksen taso PwC:llä on myös ihan omaa luokkaansa. Töitä pääsee tekemään Suomen kiinnostavimpien firmojen parissa, parhaiden asiantuntijoiden kanssa.

Maija Luoranen
Maija Luoranen

PwC Suomi täyttää 70 vuotta!

Tutustu PwC Suomen merkittävimpiin vaiheisiin historiasivullamme.

Lue lisää

Ota yhteyttä

Nora Klemelä

Nora Klemelä

Recruitment Lead, Assurance, PwC Finland

Siiri Koskilahti

Siiri Koskilahti

Recruiter, Advisory, PwC Finland

Laura Haikara

Laura Haikara

Recruiter, Assurance, PwC Finland

puh. +358 (0)20 787 7648

Tuomas Nuotio

Tuomas Nuotio

Tax & Legal recruitments, Trainee recruitments, PwC Finland

puh. +358 (0)20 787 7130

Elina Kontiainen

Elina Kontiainen

Assurance Trainee recruitments, PwC Finland

puh. +358 (0)20 787 8792

Siiri Nieminen

Siiri Nieminen

Employer Branding & Recruitment Marketing, PwC Finland

Seuraa ja osallistu