Veroraportoinnin automatisointi

Veroilmoitusten laatiminen, oikaisu-/siirtokirjaukset tai jatkuva VIES ALV-tunnisteiden tarkistaminen ja välilaskelmien laatiminen voi usein viedä jopa päiviä. Näiden toimintojen automatisoinnilla säästää aikaa ja rahaa. Automatisoinnilla voidaan myös minimoida inhimillisten virheiden riskiä, lisätä työntekijöiden tyytyväisyyttä sekä varmistaa prosessien säännönmukaisuus.

Ota yhteyttä asiantuntijoihimme

Mitä automatisoida?

Raportoinnin automatisointi aloitetaan arvioimalla käytössä olevat liiketoimintaprosessit, sekä niiden automaatiopotentiaali. Tämän jälkeen valitaan toiminto, joka halutaan automatisoida. Hyviä automatisoitavia prosesseja ovat manuaaliset ja toistuvat prosessit, joissa päätöksenteko tapahtuu hyvin määriteltyjen liiketoimintasäännösten perusteella. Yksittäiset prosessit muodostuvat yleensä useista automatisoiduista toiminnoista. Toisaalta hyvin suunniteltu automatisointi luo tehokkuutta, koska hyvin toteutettuna yksittäiset toiminnot voivat palvella useita prosesseja. Hyviä prosesseja automatisoinnin aloituspisteitä löytyy esimerkiksi toimitusketjuun, Master Datan hallintaan tai henkilöstöhallintoon liittyvistä prosesseista.

Työn aloitamme interaktiivisten työpajojen avulla, jossa kartoitamme yhdessä asiakkaidemme kanssa automaatiomahdollisuuksia sekä käymme läpi jokaisen prosessin kehitysmahdollisuudet ja riskit. Valitsemme kokonaisuuden kannalta arvokkaimmat prosessit ja laskemme mukaan monistettavien toiminnallisuuksien synergiaedun.

Miten automatisoida prosesseja?

Tehokas yhteistyö veroasiantuntijoiden, loppukäyttäjien ja automaatioprosessien kehittäjien välillä on tärkeää projektin onnistumisen kannalta. Verosubstanssin ja -teknologian osaamisen avulla voimme toimia tulkkeina ohjelmointikielen sekä vero-, taloushallinto- ja Compliance-tiimien tarpeiden välillä. Valmistelemme yhdessä teknisen dokumentaation ja käyttöohjeet. Varmistamme automaation joustavuuden ja huolehdimme, että poikkeamat tulevat käsiteltyä.

Mitä seuraavaksi?

Usein organisaatiot saavat automatisointiin vauhtia, kun ensimmäinen onnistunut automaatio on saatu valmiiksi ja viestitty organisaatiolle. Tämän jälkeen käyttökohteiden löytäminen on huomattavasti helpompaa ja uusien prosessien automaatio käy luontevasti.  

 

Contact us

Antti Hyttinen

Antti Hyttinen

Partner, Tax & Legal Services, PwC Finland

puh. +358 (0)20 787 7742

Jari Kärkkäinen

Jari Kärkkäinen

Tax & Legal Technology, PwC Finland

puh. +358 (0)20 787 7487

Seuraa ja osallistu