Jatkuvuudenhallinta on prosessi, jonka tarkoituksena on liiketoiminnan ja sen keskeisten prosessien jatkuvuuden turvaaminen keskeytystilanteissa. Jatkuvuudenhallinta pitää sisällään kriisinhallinnan, liiketoiminnan jatkuvuussuunnittelun ja toipumissuunnittelun.
Jatkuvuussuunnittelun kehittämisen tarve on korostunut useissa organisaatioissa. Syitä tähän kehitykseen ovat mm. lisääntynyt kansainvälinen epävarmuus ja teknologian roolin kasvu digitalisaation myötä. Teknologiasta on tullut merkittävä liiketoimintatekijä, joka lisää yritysten haavoittuvuutta.
Jatkuvuussuunnittelun tarkoituksena on varautua ennalta mahdollisiin ongelmatilanteisiin. Liiketoiminnan häiriötön jatkuvuus on yhä tärkeämpi menestyksen edellytys, ja tutkimusten mukaan kaikki ennakkosuunnittelu parantaa organisaation kykyä toipua odottamattomasta tapahtumasta.