Skip to content Skip to footer
Hae

Ladataan hakutuloksia

Digitalisaatio ja innovaatiot

Useimmissa suomalaisissa perheyrityksissä tunnistetaan digitalisaation merkitys, mutta sen hyödyntämisessä ollaan jäljessä verrattuna vastaaviin ulkomaisiin yrityksiin. Vain hieman alle puolet (48 %) yrityksistä sanoo ymmärtävänsä digitalisaation konkreettiset edut ja on ottanut käyttöön realistisen suunnitelman niiden mittaamiseksi. Osuus on pienempi kuin kaikissa kyselyyn osallistuneissa yrityksissä keskimäärin (59 %) ja merkittävästi pienempi kuin ruotsalaisissa (66 %) ja saksalaisissa (67 %) yrityksissä. 

Suomalaisissa yrityksissä luotetaan keskimääräistä vähemmän siihen, että yrityksen strategia sopii digitalisaation aikakaudelle. Suomalaisista yrityksistä 52 % pitää strategiaansa sopivana, kun vastaava osuus saksalaisista yrityksistä on 64 % ja ruotsalaisista 71 %. Vain 17 % suomalaisista yrityksistä pitää liiketoimintaansa haavoittuvaisena digitaalisille häiriöille, kun vastaava osuus kaikista kyselyyn osallistuneista yrityksistä on 25 %.

Aiemmin toteuttamamme Next Generation Survey 2016 -raportin perusteella perheyritysten nuorempi sukupolvi ponnistelee saadakseen äänensä kuuluville digitalisaatioon ja uusiin teknologioihin liittyvissä asioissa. He tekevät kovaa työtä saadakseen yrityksen ymmärtämään digitaalisen strategian tärkeyden.

Vain 43 % suomalaisista perheyrityksistä on valmistautunut tietomurron tai kyberhyökkäyksen varalta, kun 56 % ruotsalaisista ja 65 % saksalaisista yrityksistä on jo valmistautunut näihin uhkakuviin.

Ota yhteyttä

Marko Korkiakoski

Marko Korkiakoski

Partner, Private Company Services Leader, PwC Finland

puh. +358 (0)20 787 7220

Seuraa ja osallistu