Autamme yrityksiä verotarkastukseen valmistautumisessa ja tarkastuksen aikaisissa kysymyksissä.
Asiantuntijoillamme on pitkä ja monipuolinen kokemus verotarkastuksesta prosessina.
Olemme yritysten tukena koko verotarkastuksen ajan:
- Neuvomme yritysesittelyn laatimisessa ja pohdimme yhdessä yrityksen kanssa, mitä asioita on syytä tuoda esille ja/tai korostaa verotarkastajille. Asiantuntijatiimillämme on usein kokemusta sadoista verotarkastuksista, joten tiedämme, minkälaisissa asioissa verotarkastajille helpoimmin syntyy virheellisiä käsityksiä.
- Osallistumme aloituskeskusteluun yrityksen avustajana, jolloin syntyy hyvä käsitys tarkastettavista asiakokonaisuuksista.
- Annamme valmennusta henkilöille, jotka keskustelevat verotarkastajien kanssa, kerromme verotarkastusprosessista, relevanteista verosäännöksistä sekä annamme käytännön ohjeita keskusteluja varten.
- Osallistumme verotarkastajien yrityksen edustajille pitämiin haastattelutilaisuuksiin varmistaen ymmärryksen keskusteltavista asioista.
- Autamme verotarkastajien esittämien kysymysten tulkinnassa sekä vastausten kokoamisessa ja laatimisessa.
- Tarjoamme Help Line -palvelun, jonka kautta yritys saa sovitulta henkilöltä vastaukset kiireisiin kysymyksiin välittömästi ja jonka kautta verotarkastajien kanssa keskusteleva henkilö voi tarvittaessa hakea varmistuksia omille ajatuksilleen.
- Osallistumme avustajana loppukeskusteluun ja esitämme tarvittaessa verotarkastajille kysymyksiä heidän tarkastushavainnoistaan ja/tai loppuprosessista.
Muutoksenhaussa/valituksissa olemme monessa mukana:
- Vaikka tavoitteena on saada positiivinen ratkaisu mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, on arvioitava, mistä haetaan muutosta ja erityisesti minkälaisia perusteita valituksen tueksi esitetään. Avustamme asiakkaitamme mahdollisemman tehokkaan muutoksenhakustrategian suunnittelussa.
- Analysoimme, mistä seikoista olemme Verohallinnon kanssa eri mieltä, arvioimme kantaamme puolustavan näytön riittävyyttä sekä tarvittaessa mahdollisuutta esittää lisäselvitystä tai näyttöä esimerkiksi suullisessa käsittelyssä.
- Neuvomme ja avustamme maksuunpanon keskeytystä koskevissa asioissa.
- Laadimme valituskirjelmiä ja vastineita oikaisulautakunnalle ja tuomioistuimille tuhansien tapausten kokemuksella.
MAP eli keskinäinen sopimusmenettely
Kansainvälisissä veroriitatilanteissa auttaa PwC:n globaali veroriitojen ratkaisuun erikoistunut verkosto (ns. TCDR-network). Verkostoon kuuluu veroasiantuntijoita, joilla on syvällinen paikallisen tason verolainsäädännön ja veroprosessien tuntemus, vahvat yhteistyö- ja neuvottelutaidot, erinomaiset kontaktit toimivaltaisiin viranomaisiin ja näkemys riita-asioiden hoitamisesta kansainvälisesti. Useat TCDR-verkostoon kuuluvat henkilöt ovat olleet aiemmin toimivaltaisia viranomaisia kotivaltioidensa verohallinnossa.
Avustamme teitä yhdessä TCDR-verkostoon kuuluvien ulkomaisten kollegojemme kanssa MAP-prosessin hoitamisessa:
- osallistumme MAP-strategian suunnitteluun ja laatimiseen
- olemme mukana toimivaltaisten viranomaisten kanssa käytävissä tapaamisissa prosessin eri vaiheissa
- laadimme hakemukset MAP-menettelyn aloittamiseksi ja mahdolliset vastaukset toimivaltaisten viranomaisten lisäselvityspyyntöihin
- edistämme aktiivisesti prosessia tavoitteena saada asiassa positiivinen ratkaisu mahdollisimman nopeasti
- varmistamme viranomaisten tekemän päätöksen asianmukaisen täytäntöönpanon.