Data-analytiikka ja tekoäly

Hyödyntämällä datan tuomia mahdollisuuksia voit tehdä parempia päätöksiä nopeammin, työskennellä tehokkaammin, säästää rahaa ja löytää uusia tulonlähteitä.

Hyödynnä datasi käyttämätön potentiaali

Edistyneen analytiikan avulla pystyt ymmärtämään ja ennakoimaan paremmin kaikkea, mitä liiketoiminnassa ja sen ympärillä tapahtuu; jokainen kanssakäyminen asiakkaan kanssa, jokainen liikkuva osa toimitusketjussa, jokainen taloudellinen transaktio, missä päin maailmaa vain.

Tarvitset data-arkkitehtuurin, joka mahdollistaa datan prosessoimisen välittömästi. Saat paremman käsityksen asiakkaista, pystyt kehittämään tuotteita nopeammin tai havaitsemaan väärinkäytökset tehokkaasti.

Hyödyntäessäsi ennakoivaa analytiikkaa pystyt reagoimaan tapahtumiin jo ennen kuin ne tapahtuvat. Näin pienennät esimerkiksi asiakasvaihtuvuutta, estät onnettomuuksia ja ennakoit laitteiden kunnossapitotarpeet. Tämän lisäksi analytiikka auttaa sinua tunnistamaan uusia mahdollisuuksia ja luomaan uusia tulovirtoja, joita et ole osannut ehkä edes kuvitella.

Data on voimavara, joka sinulla jo on. Autamme analysoimaan organisaatiosi tämänhetkisen tilanteen, kehittämään vahvan perustan, josta lähteä liikkeelle sekä autamme data-analytiikan ja tekoälyratkaisuiden käytännön toteuttamisessa piloteista tuotantoonvientiin asti. Edistyneen analytiikan ja tekoälyratkaisujen avulla pystyt optimoimaan liiketoimintasi suorituskyvyn ja kaupallistamaan hallussasi olevan datan luomat mahdollisuudet.

Datan määrä tuplaantuu kahden vuoden välein ja on arvioitu että tiedon määrä yrityksissä kasvaa 50-kertaiseksi vuoteen 2020 mennessä. Jopa 85 % datasta tulee uusista datalähteistä.  Asioiden internetin (Internet of Things) arviodaan sisältävän 26 miljardia yksikköä 2020 mennessä ja  IoT-mobiiliratkaisujen osuus kasvaa samalla ajanjaksolla yli 75 %. Hyödyntämällä data-analytiikasta saatavaa tietoa yrityksesi voi merkittävästi parantaa ja tehostaa toimintaansa.

Tutkimustemme mukaan toimitusjohtajat näkevät datan ja sen analysoinnin avainhyötyinä operatiivisen tehokkuuden parantumisen (90%) ja parantuneen asiakaskokemuksen (82%). Datalähtöiset yritykset ovat oman toimialansa parhaita ja tuottavampia kuin kilpailijansa. Kuitenkin lähes 30 % yrityksen päätöksentekijöistä myöntää tukeutuvansa datan sijasta intuitioon päätöksenteossa.

 

Datan määrä tuplaantuu kahden vuoden välein ja on arvioitu että tiedon määrä yrityksissä kasvaa 50-kertaiseksi vuoteen 2020 mennessä. Jopa 85 % datasta tulee uusista datalähteistä.  Asioiden internetin (Internet of Things) arviodaan sisältävän 26 miljardia yksikköä 2020 mennessä ja  IoT-mobiiliratkaisujen osuus kasvaa samalla ajanjaksolla yli 75 %. Hyödyntämällä data-analytiikasta saatavaa tietoa yrityksesi voi merkittävästi parantaa ja tehostaa toimintaansa.

Tutkimustemme mukaan toimitusjohtajat näkevät datan ja sen analysoinnin avainhyötyinä operatiivisen tehokkuuden parantumisen (90%) ja parantuneen asiakaskokemuksen (82%). Datalähtöiset yritykset ovat oman toimialansa parhaita ja tuottavampia kuin kilpailijansa. Kuitenkin lähes 30 % yrityksen päätöksentekijöistä myöntää tukeutuvansa datan sijasta intuitioon päätöksenteossa.

 

Datan määrä tuplaantuu kahden vuoden välein ja on arvioitu että tiedon määrä yrityksissä kasvaa 50-kertaiseksi vuoteen 2020 mennessä. Jopa 85 % datasta tulee uusista datalähteistä.  Asioiden internetin (Internet of Things) arviodaan sisältävän 26 miljardia yksikköä 2020 mennessä ja  IoT-mobiiliratkaisujen osuus kasvaa samalla ajanjaksolla yli 75 %. Hyödyntämällä data-analytiikasta saatavaa tietoa yrityksesi voi merkittävästi parantaa ja tehostaa toimintaansa.

Tutkimustemme mukaan toimitusjohtajat näkevät datan ja sen analysoinnin avainhyötyinä operatiivisen tehokkuuden parantumisen (90%) ja parantuneen asiakaskokemuksen (82%). Datalähtöiset yritykset ovat oman toimialansa parhaita ja tuottavampia kuin kilpailijansa. Kuitenkin lähes 30 % yrityksen päätöksentekijöistä myöntää tukeutuvansa datan sijasta intuitioon päätöksenteossa.

 

Datan määrä tuplaantuu kahden vuoden välein ja on arvioitu että tiedon määrä yrityksissä kasvaa 50-kertaiseksi vuoteen 2020 mennessä. Jopa 85 % datasta tulee uusista datalähteistä.  Asioiden internetin (Internet of Things) arviodaan sisältävän 26 miljardia yksikköä 2020 mennessä ja  IoT-mobiiliratkaisujen osuus kasvaa samalla ajanjaksolla yli 75 %. Hyödyntämällä data-analytiikasta saatavaa tietoa yrityksesi voi merkittävästi parantaa ja tehostaa toimintaansa.

Tutkimustemme mukaan toimitusjohtajat näkevät datan ja sen analysoinnin avainhyötyinä operatiivisen tehokkuuden parantumisen (90%) ja parantuneen asiakaskokemuksen (82%). Datalähtöiset yritykset ovat oman toimialansa parhaita ja tuottavampia kuin kilpailijansa. Kuitenkin lähes 30 % yrityksen päätöksentekijöistä myöntää tukeutuvansa datan sijasta intuitioon päätöksenteossa.

 

See into the future

loading-player

Playback of this video is not currently available

Miten käyttää dataa ja analytiikkaa?

1. Rakenna vahva perusta data-analytiikalle

Tehokas analytiikka alkaa luotettavasta ja kattavasta datasta

Dataa voidaan käyttää innovaatioiden edistämiseen ja liiketoimintaprosessien ohjaukseen. Onnistuminen riippuu kuitenkin datan saatavuudesta ja laadusta, mikä edellyttää tehokasta ja luotettavaa datan hallintaa. Datan tulee olla hyvin organisoitua, tarkoituksenmukaista, tarkkaa ja ymmärrettävää. Me autamme sinua luomaan datalle viitekehyksen, kehittämään strategian, rakentamaan infrastruktuurin, prosessit ja järjestelmät sekä luomaan kulttuurin, joka tekee organisaatiostasi datalähtöisen.

 

Katso lisää

2. Sovella edistynyttä analytiikkaa

Hyödynnä datan luomat mahdollisuudet

Samalla kun rakennat oikeanlaista data-arkkitehtuuria ja parannat datan laatua, on aika kartoittaa edistyneen analytiikan mahdollisuuksia ja kehittää ensimmäisiä pilottihankkeita ketterästi. Edistynyt analytiikka antaa sinulle mahdollisuuden toimia pelkän reagoinnin sijaan. Voit esimerkiksi käyttää riskianalytiikkaa havaitaksesi väärinkäytökset ennen kun ne tapahtuvat, luoda datan avulla ymmärrystä asiakkaista luodaksesi parempia asiakaskokemuksia sekä ennakoida ja optimoida kauppoja yritysjärjestelyihin liittyvän datan perusteella. Havaitse olennaiset signaalit ja katso luottavasti eteenpäin. Näytämme, miten edistynyt analytiikka toimii ja tuemme sinua prosessin jokaisessa vaiheessa.

Katso lisää

3. Paranna liiketoiminnan tehokkuutta

Tee, mitä teet jo tänään, mutta vieläkin paremmin

Jokainen toiminto, jokaisessa liiketoiminnassa, jokaisella toimialalla voisi toimia entistä tehokkaammin. Analytiikka voi esimerkiksi auttaa sinua ymmärtämään ja optimoimaan vähittäismyynnin arvoketjua alusta loppuun asti ja hallinnoimaan operatiivisia kustannuksia. Järkeistä teknologiaa ja saavuta parempi ymmärrys asiakkaistasi. Tehosta kasvua strategisten hinnoittelumallien ja datalähtöisen markkinoinnin avulla. Entä mihin tämä kaikki johtaa? Tuottojen kasvuun ja erottumiseen markkinoilla.

 

Katso lisää

4. Tutki liiketoimintamahdollisuuksia

Selvitä vielä tuntemattomat liiketoimintamahdollisuudet

Datan on sanottu kiihdyttävän innovaatioita toimialasta riippumatta. Johtajien täytyy kuitenkin tietää missä ja miten dataa voidaan hyödyntää. Autamme yritystäsi tutustumaan kehittyviin teknologioihin, testaamaan innovatiivisia ideoita ja löytämään uudenlaisia dataan perustuvia liiketoimintamalleja.

Katso lisää

Katso myös

Luottamus ja esineiden internet

IoT (Internet of Things) eli esineiden internet luo uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja liiketoimintoja. IoT verkottaa kodit ja erilaiset älylaitteet terveysrannekkeista sovelluksiin muuttaen kuluttajien ja yritysten arkea.

Lue lisää ja lataa julkaisu

 

Big decisions in the intelligence age

Data-driven: Big decisions in the intelligence age  -raportissa yli 2000 johtajaa kertoo päätöksenteosta organisaatiossaan sekä kuinka paljon päätöksiä tehdään nojautuen dataan versus intiutioon.

Lataa raportti

 

Working with machines

Yritysjohtajilla on nykyisin mahdollisuus tehdä päätöksiä tarkasti validoituun dataan nojautuen. The Human factor: Working with machines -julkaisussa pohditaan tietojärjestelmien ja oman intuition roolia päätöksenteossa.

Lataa julkaisu

 

Contact us

Risto Huovinen

Data Analytics, PwC Finland

puh. +358 (0)20 787 7883

Antti Niku

Data analytics & AI, PwC Finland

puh. +358 (0)20 787 7512

Seuraa ja osallistu