Kotikenttäetu voi lisätä Venäjän olympiamenestystä

PwC:n ekonomistit ovat laatineet ennusteen eri maiden menestyksestä Sotshin talviolympialaisissa.

USAn ennustetaan saavan Sotshissa ylivoimaisesti eniten mitaleja, jopa 35. Seuraavina tulevat lähes tasapäin Saksa, Venäjä, Kanada, Itävalta ja Norja. Suomen arvioidaan saavuttavan kuusi mitalia. Vuoden 2012 kesäolympialaisten isäntä Iso-Britannia ei pääse juhlimaan kotikisojensa kaltaisella menestyksellä, vaan saa Sotshista arviolta kaksi mitalia.

Ennusteet perustuvat ekonometriseen malliin, jossa tarkastellaan korrelaatiota erilaisten sosioekonomisten mittareiden ja aiemman mitalimenestyksen välillä. Mallin mukaan maan bruttokansantuote määrittää merkittävästi menestystä, mutta myös esimerkiksi maan ilmastolla ja hiihtokeskusten määrällä on vaikutus talvikisoissa menestymiseen.

PwC:n ekonomistit ovat laatineet ennusteen olympiahengessä mukana ollakseen. William Zimmern, yksi PwC:n ennustetta laatineista ekonomisteista huomauttaa kuitenkin, että mitaliennusteissa käytettyä tekniikkaa voi käyttää vakavampiinkin tarkoituksiin; esimerkiksi yritysten päätöksenteon tukena.

Mitalitaulukko Sotshissa 2014 PwC:n ennusteen mukaan

Arvio sijoituksesta 2014 Arvio mitaleista 2014 Mitalit 2010 Muutos BKT-sijoitus (2013)
USA 1 35 37 -2 1
Kazakstan 26 1 1 0 52
Bulgaria 26 1 0 1 71

Globaali tiedote kokonaisuudessaan

PwC auttaa yrityksiä kasvamaan, toimimaan tehokkaasti ja raportoimaan luotettavasti. Apunasi on Suomessa 775 asiantuntijaa ympäri maan. Olemme sitoutuneita tuottamaan laadukasta palvelua liikkeenjohdon konsultoinnin, yritysjärjestelyiden, veroneuvonnan, tilintarkastuksen ja muun varmennuksen alueilla. Tavoitteenamme on luoda kestävää menestystä.

PwC toimii 157 maassa yli 184 000 asiantuntijan voimin. Nimi PwC viittaa PwC-ketjuun ja/tai yhteen tai useampaan sen jäsenyritykseen, joista jokainen on oma itsenäinen yhtiö. Lisää tietoa: www.pwc.com/structure