PwC:n Avoin raportti -kilpailu tähtää läpinäkyvään raportointiin

PwC avaa nyt kahdeksatta kertaa Avoin raportti -kilpailun yhdistyksille ja säätiöille. Kilpailun tavoitteena on kannustaa raportoimaan sidosryhmille läpinäkyvästi ja laadukkaasti.

Yksityishenkilöt ja yritykset lahjoittavat vuosittain huomattavia summia rahaa yhdistyksille ja säätiöille. Avoin raportti -kilpailu kannustaa näitä ns. kolmannen sektorin toimijoita raportoimaan siten, että lahjoitusten antajat näkevät, menevätkö heidän lahjoittamansa rahat oikeaan tarkoitukseen.

- Avoimella sidosryhmäraportoinnilla järjestö osoittaa olevansa sen tuen arvoinen, jonka lahjoittajat ja vapaaehtoistyöntekijät järjestön toimintaan panostavat. Läpinäkyvä raportointi toiminnasta ja sen rahoituksesta onkin tärkeä osa kolmannen sektorin maineenhallintaa, sanoo PwC:n partneri Merja Lindh.

Toivotamme kilpailuun mukaan kaikki aatteelliset yhdistykset ja säätiöt. Erityisesti odotamme saavamme kilpailijoita niistä yhdistyksistä ja säätiöistä, jotka hankkivat varoja keräyksin, rahoittavat toimintaansa avustuksin tai jakavat apurahoja ja palkintoja yleishyödyllisiin tarkoituksiin. Toivomme osallistujiksi myös julkisoikeudellisia yhdistyksiä ja kansalaisjärjestöjä.

Vuoden 2012 arvioinnin kohteena ovat vuodelta 2011 laaditut raportit, joiden avulla yleishyödyllinen yhteisö, yhdistys tai säätiö raportoi toiminnastaan ja taloudestaan sidosryhmilleen. Arvioinnissa kiinnitetään lisäksi huomiota kilpailun tavoitteiden kannalta keskeiseen sisältöön yhdistyksen tai säätiön internetsivuilla.

Arviointikriteeristön ovat laatineet PwC:n yleishyödyllisten yhteisöjen ja säätiöiden ja yhteiskuntavastuun asiantuntijat. Kriteeristön on vahvistanut PwC:n ulkopuolinen raati, joka myös tekee päätöksen palkinnon saajasta. Raadin jäsenet ovat vuonna 2012 Raimo Hakola, Matti Honkala, Johannes Koroma, Heikki Lehmusto, Leena Niemistö ja Henry Wiklund.

Kilpailun palkintona on positiivinen julkisuus ja 15 000 euroa. Palkintosumma jaetaan kilpailusarjojen voittajien kesken. Lisäksi raportin sisällöstä on mahdollista saada arvokasta palautetta PwC:n asiantuntijoilta.

Kilpailun tulokset julkistetaan marraskuussa 2012 järjestettävässä palkintojenjakotilaisuudessa.

Lisätietoja Avoin raportti -kilpailusta sekä ilmoittautumisohje ja ilmoittautumislomake löytyvät osoitteesta http://www.pwc.com/fi/ar.

PwC tarjoaa liikkeenjohdon konsultointia, tilintarkastusta sekä yritysjärjestelyihin, verotukseen ja varmennukseen liittyviä palveluja 158 maassa. Apunasi on Suomessa yli 700 alansa vankkaa ammattilaista – on yrityksesi sitten kasvuyhtiö, perheyritys, pörssilistattu tai julkissektorin toimija. PwC viittaa PricewaterhouseCoopers International Limited -jäsenyritysten muodostamaan ketjuun, jonka jokainen jäsenyritys on itsenäinen juridinen yhtiö.