Listautumisantien näkymät paranemassa vuoden 2011 ankean lopun jälkeen

Euroopan listautumismarkkinoiden vaikea viimeinen neljännes päätti raskaan listautumisvuoden. PwC:n tuoreesta IPO Watch Europe -raportista käy ilmi, että vuoden 2011 viimeisen neljänneksen aikana Euroopassa toteutettiin 78 listautumisantia, jotka tuottivat yhteensä vain 866 miljoonaa euroa. Edelliseen neljännekseen nähden laskua oli 81 prosenttia ja vuositasolla mitattuna 83 prosenttia. PwC kartoittaa Euroopan pörssien listautumisten määrää ja arvoa neljästi vuodessa.

Lontoo kohosi hiljaisen vuosineljänneksen johtotähdeksi. Lontoon 800 miljoonan listautumisannit muodostivat 92 prosenttia Euroopan listautumisantien kokonaisarvosta. Taustalla oli Polymetal-yhtiö, jonka osuus anneista oli peräti 49 prosenttia, yhteensä 421 miljoonaa euroa. Vaikeat markkinaolosuhteet estivät useita yhtiöitä päättämästä listautumisantiensa ajankohtaa. Jatkuva volatiliteetti horjuttaa jo ennestään haavoittuvia markkinoita ja hermostuttaa mahdollisia sijoittajia.

Vaikka vuoden 2011 toinen puolisko oli hiljainen, listausannit tuottivat vuonna 2011 yhteensä 26,5 miljardia euroa. Eroa vuoden 2010 tuottoon ei siis juurikaan ole. Listautumisia oli kaikkiaan 430, eli 13 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Lontoo tuotti 14,6 miljardia euroa eli yli puolet vuoden kokonaistuotosta, vaikka se hoiti vain neljänneksen Euroopan listautumisista. Viisitoista parasta kauppaa tuotti 20 miljardia euroa eli 75 prosenttia Euroopan listautumisantien kokonaisarvosta. Clencore, Vallares ja Justice Lontoossa sekä Bankia ja Dia Espanjassa tuottivat jo itsessään 14,6 miljardia euroa.

- Markkinat eivät lähteneet käyntiin toivotulla tavalla vuoden 2011 syksyllä. Syynä oli Euroopan ja erityisesti euroalueen jatkuva taloudellinen epävarmuus.

Kun vuotta 2011 tarkastellaan kokonaisuudessaan, nähdään, että Lontoo johtaa listautumisantien määrässä. Isossa-Britanniassa kansainväliset ja raaka-aineisiin liittyvät listaukset tasoittavat kotimaisten listautumismarkkinoiden heikkouksia, sanoo PwC:n yritysjärjestelyistä vastaava johtaja ja partneri Harri Valkonen.

Hong Kongissa tuotto putosi 43 prosenttia, vaikka se olikin vuoden mittaan saanut houkuteltua useita luksusbrändejä, esimerkiksi Pradan, listautumaan markkinoillaan. Yhdysvalloissa tehtiin vuoden 2011 alkupuoliskolla useita isoja yrityskauppoja, ja listautumisannit keräsivätkin vuoden aikana yhteensä 25,6 miljardia. Vuoteen 2010 verrattuna pudotusta oli 13,4 prosenttia, silloinhan markkinoita piristi General Motorsin jättimäinen listautumisanti.

PwC ennustaa, että Euroopan pörssien voidaan odottavan elpyvän vuonna 2012, mahdollisesti kuitenkin vasta vuoden jälkipuoliskolla. Moni yhtiö on valmis listautumaan, kunhan vain markkinaolosuhteet ovat otolliset.

- Jos suunnittelee listautumisantia vuonna 2012, on syytä valmistautua hyvin ja olla valmis toimimaan mahdollisuuden tarjoutuessa. Markkinoiden piristymisen ajankohtaa on vaikea ennustaa tarkasti. Yhtiöiden on tehtävä pohjatyö ajoissa voidakseen hyödyntää vuoden 2012 parhaat listautumistilaisuudet, toteaa Valkonen.

Vuoden 2012 näkymät ovat riippuvaisia siitä, tasoittuvatko markkinoiden epävakaus ja volatiliteetti. Epävakaus on vaikeuttanut yrityskauppojen hinnoittelua ja sijoittajien houkuttelemista. Lisäksi sahaavat yleisindeksit ovat saaneet useat yhtiöt luopumaan listautumisaikeistaan.

Lataa IPO Watch Europe Survey Q4 2011 (pdf 678 kb)

IPO Watch Europe -selvitykset

IPO Watch Europe kartoittaa vuosineljänneksen ajalta kaikki uudet, ensisijaiseen listauspaikkaan tehdyt listaukset, jotka on toteutettu Euroopan keskeisimmillä osakemarkkinoilla ja tärkeimmissä markkinasegmenteissä. Selvitykseen kuuluvat pörssit, jotka sijaitsevat Itävallan, Belgian, Tanskan, Ranskan, Saksan, Kreikan, Hollannin, Irlannin, Italian, Luxemburgin, Norjan, Puolan, Portugalin, Espanjan, Ruotsin, Sveitsin ja Britannian alueilla. Selvitys ei kuitenkaan kata saman pörssin sisäisiä markkinaliikkeitä eikä green shoe- eli lisäosakeoptioita. Tuorein selvitys sisältää uudet listaukset listauspäivän mukaan 1.10.–31.12.2011 väliseltä ajalta. Kaikki markkinatiedot on hankittu osakemarkkinoilta. PwC ei ole tarkistanut annettuja tietoja.

PwC tarjoaa sinulle liikkeenjohdon konsultointia, tilintarkastusta sekä yritysjärjestelyihin, verotukseen ja varmennukseen liittyviä palveluja 158 maassa. Apunasi on maailmanlaajuisesti 169 000 ja Suomessa yli 700 alansa vankkaa ammattilaista – on yrityksesi sitten kasvuyhtiö, perheyritys, pörssilistattu tai julkissektorin toimija. PwC viittaa PricewaterhouseCoopers International Limited -jäsenyritysten muodostamaan ketjuun, jonka jokainen jäsenyritys on itsenäinen juridinen yhtiö.