Ilmastonmuutoksesta aiheutuvat liiketoimintahäiriöt edellyttävät yrityksiltä tehokkaampia päätöksiä

Ilmastonmuutosta koskevat toimenpiteet ja tavoitteet ovat nousseet yhä tärkeämmäksi asiaksi yritysten hallitusten agendoilla, selviää PwC:n ja Carbon Disclosure Project (CDP) -organisaation julkaisemasta Global 500¹ Climate Change 2012 -raportista. Raportin mukaan kiinnostusta ilmastonmuutokseen ovat lisänneet yritysten toimintaa ja toimitusketjuja häirinneet äärimmäiset sääolosuhteet. Myös yritykset ovat aiempaa valmiimpia panostamaan ilmastonmuutoksen vastaisiin toimenpiteisiin. Raportissa listataan päästötavoitteissaan parhaiten onnistuneet yritykset, ja niiden joukossa jatkavat myös suomalaiset Nokia ja Fortum.

Vuosittain julkaistava kansainvälinen hiilidioksidipäästöjä kartoittava Global 500 Climate Change -raportti julkaisee katsauksen maailman 500 suurimman yrityksen hiilidioksidipäästöjen suuruudesta ja ilmastonmuutosstrategioista.

Ilmastonmuutoskysymykset ovat raportin mukaan nousseet yrityksissä aiempaa tärkeämmäksi asiaksi. 81 prosenttia kyselyyn osallistuneista yrityksistä arvioi ilmastonmuutoksen saattavan aiheuttaa yritykselle fyysisiä riskejä. 37 prosenttia vastaajista pitää riskejä todellisina vaaratekijöinä, kun vuonna 2010 samaan arvioon päätyi vain 10 prosenttia yrityksistä.

Vaikka useat yritykset osoittavat olevansa tietoisia mahdollisuuksistaan vaikuttaa ilmastonmuutokseen, harvat kuitenkaan investoivat tai asettavat toimenpiteille riittävissä määrin pitkän aikavälin tavoitteita.

Hiilidioksidipäästöjen määrä vähentynyt vuodesta 2009

Ilmastonmuutoksen strategiaansa sisällyttävien yritysten määrä on kasvanut 10 prosentilla edellisvuodesta (68 prosenttia vuonna 2011), mikä on osaltaan edesauttanut aikaansaamaan 13,8 prosentin vähennyksen raportoidun hiilidioksidipäästön määrässä. Hiilidioksidipäästöjen määrä oli vuonna 2009 3,6 miljardia tonnia. Vuonna 2012 luku oli pienentynyt 3,1 miljardiin tonniin. Päästöjen vähentyminen vastaa määrältään 227 kaasuvoimalan sulkemista tai 138 miljoonan auton poistamista käytöstä. Vähennyksistä huolimatta noin kolmannes yrityksistä (31 prosenttia) ei raportoinut hiilidioksidipäästöissään minkäänlaista pienentymistä.

“Vallinneet sääolosuhteet ovat aiheuttaneet markkinoille merkittäviä taloudellisia takaiskuja. Nyt sijoittajat peräänkuuluttavat yrityksiltä parempia valmiuksia ilmastonmuutoksen kohtaamiseen. Asia on erittäin ajankohtainen valtioille, jotka haluavat vahvistaa talouselämäänsä”, kertoo Carbon Disclosure Projectin toimitusjohtaja Paul Simpson.

PwC:n aiemman analyysin mukaan yritysten keskimääräinen tavoite päästöjen vähentämiseksi on tällä hetkellä vain prosentin vuodessa. Luku jää merkittävästi valtioiden vaatimasta neljän prosentin päästövähennyksestä, jonka ilmaston lämpenemisen pitäminen kahdessa asteessa edellyttäisi.

“Vaikka edistymistä tapahtuu joka vuosi, eivät yritysten ja valtioiden toimet ole päästövähennyksissä lähelläkään vaadittua tasoa. Yritysmaailman uusi normaalitila tuntuu muodostuvan epävarmuudesta, heikentyneestä kasvusta ja hintojen vaihtelusta. Se mikä aikaisemmin koettiin liiketoiminnasta erilliseksi ympäristöasiaksi, onkin alkanut näyttää yhä enemmän yrityksen liiketoimintaan vaikuttavalta riskiltä. Jotkut yritykset puolestaan näkevät ilmastonmuutoksen hillitsemisessä uusia liiketoimintamahdollisuuksia", kommentoi PwC:n yritysvastuupalveluista vastaava johtaja Sirpa Juutinen.

Suomalaiset Nokia ja Fortum jatkavat parhaiden yritysten joukossa

Vuoden 2012 Global 500 Climate Change -raportissa esitellään 379 yrityksen² päästötiedot paremmuusjärjestyksessä. CDP mittaa yritysten toimintaa kahdella eri indeksillä; tuloksellisten ilmastonmuutosta hidastavien toimenpiteiden (CPLI-indeksi eli Carbon Performance Leadership Index) sekä raportoinnin (CDLI, eli Carbon Disclosure Leadership Index) perusteella³.

Sijoittajat hyödyntävät indeksejä sijoituspäätösprosesseissa arvioidessaan yritysten valmiutta reagoida kansallisiin ja kansainvälisiin päästövähennyssäädöksiin. CDLI- ja CPLI-listoille päätyneistä yrityksistä tehty analyysi on osoittanut, että korkeimmille sijoille nousevat yritykset tuottavat tavallista parempaa osaketuottoa. Suomalaisista yrityksistä Fortum ja Nokia nousivat CDLI-listalle raportointinsa ansiosta, ja Nokian ilmastonmuutosta hidastavat toimenpiteet nostivat yrityksen myös CPLI-listalle.

Lista maailman parhaista ilmastonmuutosjohtajista saadaan yhdistämällä CDLI- ja CPLI-listat. Kärkikastia hallitsee saksalaisyritysten joukko, mutta mukaan kärkikymmenikköön nousi tänä vuonna myös Nokia.

World’s Top Ten Companies on CPLI and CDLI

Company Name

Performance

Band

Disclosure

Score

Bayer

Nestle*

BASF*

BMW

Gas Natural SDG*

Diageo*

UK

Nokia Group*

Allianz Group*

UBS*

Panasonic*

* New entrants in 2012 to Carbon Disclosure Projects’ Top Ten List

Suurimmat yritykset jotka eivät vastanneet CDP:n kyselyyn: Apple Inc., Berkshire Hathaway, Royal Bank of Canada, Caterpillar Inc., Amazon.com Inc., Comcast Corporation, America Movil, Lukoil, Bank of China, National Oilwell Varco, Inc.

Kaikkien CDP:n kyselyyn vastanneiden yritysten päästötiedot löytyvät täältä. Global 500 Climate Change 2012- ja muut aiheeseen liityvät raportit voit ladata täältä.

Täydelliset listat CDLI- ja CPI-yrityksistä:

2012 Carbon Disclosure Leadership Index (CDLI)

Companies

Danone, Saint-Gobain, L'Oreal

Bayer, BASF, BMW, Daimler, Siemens, Allianz, Deutsche Post

Sony, Panasonic, Honda

Philips, KPN

Gas Natural, Repsol, Iberdrola

Nestlé, UBS, Swiss Re, Ace

Diageo, Centrica, Anglo American

USA

Microsoft, UPS, Hess, TJX Companies, Cisco Systems, Gilead Sciences, Coca-Cola, Air Products and Chemicals, AT&T, CSX, Goldman Sachs, Google, Home Depot, News Corporation, Spectra Energy, Wells Fargo, E.I. du Pont de Nemours, Exelon, PepsiCo

Other

Power Assets Holdings (China), Fortum (Finland), Nokia (Finland), Anglo Platinum (SA), Wipro (India), POSCO (South Korea), Samsung (South Korea)

2012 Carbon Performance Leadership Index (CPLI)

Companies

Australia

National Australia Bank, Westpac

AXA, France Telecom, Schneider Electric

Allianz, BASF, Bayer, BMW, Deutsche Bank

Mizuho Financial Group, Panasonic

KPN, Unilever (UK/ Netherlands)

Gas Natural, Iberdrola

Nestle, UBS

UK

Anglo American, Diageo, Reckitt Benckiser, Unilever (UK/ Netherlands)

USA

Ace, Allergan, Bank of America, Exelon, Intel, Lockheed Martin, Pfizer, Wells Fargo

Other

Bank of Montreal (Canada), Eni (Italy), Intesa Sanpaolo (Brazil), Nokia (Finland)

CDP lyhyesti

Carbon Disclosure Project (CDP) on itsenäinen, voittoa tavoittelematon organisaatio, jolla on maailman laajin yrityskohtainen tietokanta ilmastonmuutoksen torjunnasta. Näitä tietoja kerätään 655 investointeja tekeville instituutioille, ostotoimintaa harjoittaville organisaatioille sekä hallituselimille, ja tiedot ovat yritysten ja poliittisten päätöksentekijöiden käytettävissä. Lisätietoa CDP:stä löytyy osoitteesta www.cdproject.net.

¹ Global 500:lla viitataan maailmaan viiteensataan pörssiarvoltaan suurimpaan yritykseen, jotka mainitaan FTSE Global Equity Index -sarjassa.
² 81 prosenttia (405 yritystä maailman suurimmista 500 yrityksestä) vastasi raportin kyselyyn. Varsinaiseen raporttiin sisällytettiin analyysi 379 ajoissa saapuneesta vastauksesta.
³ CDLI- ja CPLI-yritysten tulos perustuu tasapainotettuun, FTSE Global Equity Indexiin verrattavissa olevaan mittaukseen, joka tasapainotetaan vuosittain lokakuun ensimmäisenä päivänä. Näin ollen tässä analyysissa ei ole mukana vuoden 2012 CDLI- ja CPLI-yrityksiä. Tässä tiedotteessa esitettyjä tuloksia ei tule pitää ennusteina tulevista tuloksista.

PwC tarjoaa sinulle liikkeenjohdon konsultointia, tilintarkastusta sekä yritysjärjestelyihin, verotukseen ja varmennukseen liittyviä palveluja 158 maassa. Apunasi on maailmanlaajuisesti 169 000 ja Suomessa yli 700 alansa vankkaa ammattilaista – on yrityksesi sitten kasvuyhtiö, perheyritys, pörssilistattu tai julkissektorin toimija. PwC viittaa PricewaterhouseCoopers International Limited -jäsenyritysten muodostamaan ketjuun, jonka jokainen jäsenyritys on itsenäinen juridinen yhtiö.