Total Retail 2015

Retailers and the age of disruption 

Verkkoshoppaajien käyttäytymistä ja mieltymyksiä selvittävä tutkimuksemme osoittaa, että vähittäiskaupat ovat tänä päivänä jatkuvassa murroksessa, eikä toimintaympäristö ole koskaan ollut yhtä vaativa. Kivijalkamyymälät ovat yhä voimissaan, ja digitaalisuus luo uusia mahdollisuuksia hyvän ostokokemuksen luomiseen. 

Tutkimustulosten mukaan keskeisiä teemoja vähittäiskaupoille ovat

  • kaupan evoluutio – Vaikka verkkokauppa kasvaa vuosittain, kivijalka ei ole kuollut. 68 % vastaajista kertoo katselleensa tuotteita kaupassa mutta tehneensä ostokset verkossa. 70 % kertoo tehneensä päinvastoin: selailleet valikoimaa verkossa mutta ostaneet fyysisestä myymälästä.
  • mobiiliteknologia – Mobiilin osuus yhteenlasketusta vähittäiskaupasta on yhä pieni. Älypuhelinten merkitys kaupoille kasvaa kuitenkin koko ajan. 30 % vastaajista on paikantanut kauppoja älypuhelimella ja neljännes on käyttänyt ostoksilla puhelimeen saamaansa kuponkia. Kaksi vuotta sitten ostoksia oli mobiilisti tehnyt 30 % vastaajista, nyt osuus oli 7 %.
  • sosiaaliset verkostot – Yhteensä 62 % vastaajista kertoo suosittelun sosiaalisessa mediassa lisänneen ostamista.
  • demografiset muutokset – Vähittäiskaupat voivat jatkossakin luottaa ikääntyvän maksukykyisen väestön kuluttamiseen. Diginatiivit (tutkimuksessa 18–24-vuotiaat) käyttävät muita enemmän mobiilia ja sosiaalista mediaa, ja vähittäiskauppojen onkin tärkeää tuoda mobiilin käyttö osaksi ostoskokemusta.

Elo–syyskuussa 2014 toteutettuun kyselyyn vastasi yli 19 000 kuluttajaa 19 maasta.

Lisää tutkimustuloksia löydät globaalilta tutkimussivustolta